SÜTTERLIN - SCHREIBSTUBE

Die Sütterlin-Schreibstube ist ein Angebot der AWO in Konstanz. Wir übertragen mit Ehrenamtlichen  – die meisten sind Seniorinnen und Senioren- Dokumente, die in alter deutscher Handschrift, Sütterlin, Kurrent oder Kanzleischrift geschrieben sind, in die heutige lateinische Schrift. Wir transkribieren für Sie zum Beispiel Feldpost aus den beiden Weltkriegen, PostkartenTagebücherBriefeRezeptbücher, Ahnentafeln und ähnliche private Dokumente.

In den vergangenen zehn Jahren haben wir viele Erfahrungen gesammelt und können daher die meisten Handschriften entziffern. Wir übertragen als Ehrenamtliche aber keine rechtlich verbindlichen, amtlichen Dokumente wie Grundbücher, Urkunden, Verträge, Testamente und ähnliches und wir transkribieren nicht für kommerzielle Zwecke!

Unsere Ehrenamtlichen lesen die alten Handschriften mit viel Freude und bringen ihre besonderen Fähigkeiten mit großer Sorgfalt ein. Alle sind als Zeitspender*innen für uns tätig ohne jeden eigenen finanziellen Nutzen. Als Anerkennung für die geleistete Arbeit bitten wir um eine Spende für die soziale Arbeit der AWO in Konstanz.

Bitte folgen Sie den unten stehenden Links und erteilen Sie uns Ihren Auftrag nur über unser Kontaktformular. Sie können dann Ihre  Dokumente ganz einfach als Dateien oder Kopien an uns schicken. Gerne beantworten wir Ihnen auch weitere Fragen.

TRANSLATION IN ENGLISH

Suetterlin Transcription Room

You have tried but cannot read your family’s treasures? Maybe our suetterlin transcription room can help you decode your old documents and letters from the basement or the attic.

Transcriptions of the old German handwriting Sütterlin are done in our orderly office by volunteers and other supporters. Your family heritage of letters, texts, notes, recipes, diaries, field postcards and letters from the front, any correspondence esteemed but illegible, will be transcribed by us into modern Latin-script.

Should you wish to submit your documents, please choose one of the following possibilities:

1. Digital Copies
    Scan your documents in high quality (at least 600 dpi and with high contrast) and send us your files via our contact form. (Max. 32 MB) For large files we recommend using www.wetransfer.com which is free of charge and allows sending several files. Please address your files to suetterlin@awo-ov-konstanz.de.
  2. Analogue Copies (Paper Copies)
    Send in high quality paper copies without margins, blurs or folds. Please send your copies to our postal address:
    AWO-Ortsverein Konstanz e. V.
    Sütterlin-Schreibstube
    Chérisystr. 15
    GERMANY

Should you have any further questions, please do not hesitate to contact us. Please note that we cannot be contacted by phone. Please do not phone any AWO contact numbers as staff cannot help with your queries.

Please donate for value

As a matter of principle our services are for free, however, we appreciate donations for our work. All proceeds are donated to our AWO charity projects (e.g. vision aid subsidies, work for senior citizens, etc.). Please consider that transcription needs time and devotion depending on the degree of complexity and the condition in which your documents reach us. We expect that our volunteers’ work on documentary material is mentioned in any source list if reference is made to the source in academic and/or scientific work.

Please accept that we must not transcribe official documents such as land registry documents, cadaster, contracts, last will.

Sütterlin - Altdeutsche Schrift - AWO Konstanz